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EL ULLUCHU EN EL CENTRO DE LOS SACRIFICIOS MOCHE

Publicado: 2012-07-25

Bird priest with wings in front of the Lord, motif of the presentation of sacrificial blood of defeay and captive warriors, offered in a goblet. An ulluchu fruit is at the feet of the Lord

Los curanderos norteños del Perú han oído hablar del Ulluchu, pero no es algo que usan. No pueden describir la planta, y el nombre con el que se le alude no le es familiar en su idioma.

But while the curanderos have heard of the Ulluchu, it is not something they use. They cannot describe the plant, and it has no place in their language.

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MISTERIOSA PLANTA ALUCINÓGENA DE SACRIFICIOS MOCHICAS PARECE HABER SIDO IDENTIFICADA

La identificación botánica de Ulluchu, una fruta emblemática con frecuencia representada en el arte de la cultura precolombina Moche, que floreció entre los años 100-800 en la costa norte peruana, ha eludido a los científicos desde su identificación en la documentación  cerámica en la década de 1930.

El estilo de línea  fina de los dibujos del arte moche permite ver al Ulluchu normalmente representado como vainas con semillas o simplemente semillas que flotan en el aire en las escenas de sacrificio, asociado a los chasquis (corredores mensajeros) o sacerdotes intoxicados.

Se le representa como un fruto de apariencia acanalada, en forma de coma, con un cáliz amplio. El término apareció por primera vez sin ninguna explicación lingüística en la obra del pionero estudioso de la cultura Moche, Rafael Larco Hoyle. La identificación de la planta fue considerada como el mayor desafío que quedaba a la arqueobotánica actual en la costa norte peruana. El nombre Ulluchu parece haber sido acuñado por Larco. Según su descripción, el nombre se originó en el valle del río Virú, y, supuestamente es de origen Mochica. Sin embargo, no hay evidencia lingüística que dicho término en efecto existiera en la lengua mochica o en la lengua Yunga.

Rainer W Bussmann and Douglas Sharon, en publicación de 2009 concluyen que el Ulluchu puede identificarse como un grupo de especies del género Guarea (Meliaceae) basandose en características morfológicas. Además, el análisis de la composición química de los compuestos de la planta apoya la tesis de que se usó en un contexto de sacrificio para mejorar la extracción de sangre de los sacrificados . Los investigadores también sugieren que una preparación molida de las semillas de Guarea, inhalada, puede haber sido utilizada como alucinógeno. Sin embargo, advierten, la investigación fitoquímica más detallada es necesaria para corroborar esta última hipótesis.

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Naming a phantom – the quest to find the identity of Ulluchu, an unidentified ceremonial plant of the Moche culture in Northern Peru

The botanical identification of Ulluchu, an iconic fruit frequently depicted in the art of the pre-Columbian Moche culture that flourished from A.D. 100–800 on the Peruvian north coast, has eluded scientists since its documentation in ceramics in the 1930s. Moche fine-line drawings of Ulluchu normally depict seed-pods or seeds floating in the air in sacrificial scenes, associated with runners and messengers or intoxicated priests. It is a grooved, comma-shaped fruit with an enlarged calyx found mainly in fine-line scenes painted on Moche ceramics. The term first appeared without linguistic explanation in the work of pioneer Moche scholar Rafael Larco Hoyle, and the identification of the plant was seen as the largest remaining challenge in current archaebotany at the Peruvian North coast. The name Ulluchu seems to have been coined by Larco. According to his description, the name originated in the Virú River valley, and is supposedly of Mochica origin. However, there is no linguistic evidence that such a term indeed existed in the Mochica or Yunga language.

We conclude that Ulluchu can be identified as a group of species of the genus Guarea (Meliaceae) based on morphological characteristics. In addition, the chemical composition of the plant's compounds supports the thesis that it was used in a sacrificial context to improve the extraction of blood from sacrificial victims. We also suggest that a ground preparation of Guarea seeds, when inhaled, may have been used as a hallucinogen. However, more detailed phytochemical research is needed to corroborate the latter hypothesis.

Naming a phantom - Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine

www.ethnobiomed.com/content/5/1/8/ -

http://www.ethnobiomed.com/content/5/1/8/

The elusive Ulluchu has been previously associated to Carica candicans – a kind of wild papaya (Carica papaya L.) with anti-coagulant properties – by Italian  anthropologist Mario Polia

http://www.elmundomagico.org/the-ulluchu-fruit-blood-rituals-and-sacrificial-practices-among-the-moche-people-of-ancient-peru/

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Ulluchu: un alucinógeno olvidado?

Los científicos desentierran una misteriosa planta

05 de mayo 2009, por Kim McGuire, www.stltoday.com

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La búsqueda para resolver un misterio de 70 años de edad, llevó a Rainer Bussmann y Douglas Sharon al norte de Perú para entrevistar a los curanderos o médicos tradicionales, sobre una planta que parecía haber desaparecido más de mil años atrás.

Conocida como Ulluchu, la planta aparece en obras de arte del antiguo reino Moche, a menudo flotando por encima de los soldados que marchan a ser sacrificados o volando sobre los sacerdotes implicados en el sangriento rito.

Pero, si bien los curanderos han oído hablar del Ulluchu, no es algo que usan. No pueden describir la planta, y no tiene cabida en su idioma.

Tras casi ocho años de búsqueda, Bussmann y Sharon han identificado el Ulluchu y señalan que la planta podría haber desempeñado un papel clave en el sacrificio humano. No sólo parece que la planta provocó alucinaciones para los sacerdotes, sino que también ayudó a que la sangre fluya en el altar de los sacrificios.

Y en un giro sorprendente, el descubrimiento puede ser útil en modernas terapias para algunos problemas de salud de gente de edad avanzada.

"Durante los últimos 70 años la gente ha estado tratando de identificar esta fruta, pero no se pudo", dijo Bussmann, un etnobotánico del Jardín Botánico de Missouri. "Y cuando nuestro trabajo se inició, me dije a mí mismo: 'Esto no va a ser sencillo."

Para entender cómo Bussmann ha resuelto el caso del Ulluchu, hay que revisar la historia que se remonta a 1930. Fue entonces cuando un arqueólogo peruano observó por primera vez la aparición frecuente de una fruta en forma de coma en el arte de la cultura Moche, una cultura basada en la agricultura que vivió en el norte de Perú desde el año 100 al 800.

El arqueólogo llamó Ulluchu a la fruta, y los científicos han estado tratando de identificarla desde entonces. Algunos primos de papaya y el aguacate silvestre fueron propuestos en ciertas teorías que han sido científicamente desmanteladas.

En 2001, Bussmann y Sharon comenzaron a realizar trabajo de campo en el norte de Perú, hogar de los Moche.

“Ibamos a los mercados y la gente decía: 'Creemos que sabemos lo que es, pero no se está vendiendo aquí'", dijo Sharon, el director jubilado de la Phoebe A. Hearst Museum of Anthropology de la Universidad de California -Berkley. "Bueno, una de las razones por las que no se están utilizando es porque el Ulluchu aparecer durante los sacrificios. Y a nadie se sacrifica ahora".

Las excavaciones arqueológicas en la ciudad antigua Moche de Sipán, en las tumbas de “Dos Cabezas”, desenterraron restos disecados de la fruta. Y fiel a la traducción quechua del término “ulluchu” (ají-pene), la planta tiene una forma fálica.

"Rainer es un taxónomo de primer nivel", dijo Sharon. "Él estudió todas las características físicas de estas plantas hasta que él estaba absolutamente seguro de que la teníamos."

Bussmann comenzó a sospechar que su esquiva planta tenía propiedades alucinógenas. Recordaba los sacerdotes que vuelan. Uno de ellos parecía tener un instrumento que Bussmann creyó reconocer como un tubo de inhalación de tabaco.

Con él, los sacerdotes pueden inhalar las semillas de Ulluchu molidas y drogarse, y luego comenzar con los sacrificios, dedujo.

"Imagínese que usted es un sacerdote y es su trabajo es convencer a los dioses para que llueva", dijo Bussmann. "Se necesita un estimulante para acometer tal tarea."

Bussmann comenzó a sospechar de un género de plantas conocidas como Guarea que se encuentran a lo largo de los bosques de tierras bajas del Perú.Se determinó que las plantas contienen compuestos que pueden causar alucinaciones si las semillas se ingieren. Otro de los efectos de comer esas semillas sería elevar la presión arterial. Conseguir que la sangre fluya con rapidez, sin duda, ayudar a los sacrificios, pensaba Bussmann. Y eso explicaría por qué los soldados que iban a ser sacrificados parecían tener erecciones en las escenas que dibujaron los Moche. ¿Qué podría explicar esa reacción física ante la muerte que les esperaba? "Eso fue lo que realmente me prendió el foco, dice Bussmann.

Cuando se compararon las muestras de Guarea guardadas en el herbario del jardín botánico con los dibujos del Ulluchu que fueron desenterrados hace una década, supo que había acertado.

A finales de marzo de 2009, Bussmann y Sharon publicaron sus resultados en una revista científica, identificando la Guarea como la planta del misterioso Ulluchu. Hasta ahora, nada parece rebatir la identificación.

Bussmann, director del jardín botánico del  Centro “William L. Brown Center for Plant Genetic Resources” de recursos fitogenéticos,  planea seguir estudiando la química de la planta y sospecha que podría tener aplicaciones en control de la presión arterial y el tratamiento de la disfunción eréctil.

Mientras tanto, los arqueólogos siguen excavando en sitios de entierro Moche. Bussmann y Sharon,  saben un poco más acerca de los sacrificios humanos, muchos de los cuales ocurrieron durante la época de los fenómenos meteorológicos extremos como EL NIÑO y estaban destinados a apaciguar a los dioses.

"Cuando la vida se vuelve inestable, la gente encuentra maneras de lidiar con ello", dice Bussmann. "Todo tiene sentido ahora".

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Known as the Ulluchu, the plant turns up in ancient artwork, often seen floating over the soldiers marching off to be sacrificed or flying priests.

http://www.psychointegrator.com/2009/05/scientists-get-dirt-on-mystery-plant/

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Ulluchu: a long forgotten hallucinogen?

Scientists get dirt on mystery plant

May 5, 2009, by Kim mcguire, www.stltoday.com

The quest to solve a 70-year-old mystery led Rainer Bussmann and Douglas Sharon to northern Peru to interview traditional healers, or curanderos, about a plant that seemingly vanished more than a thousand years ago.

Known as the Ulluchu, the plant turns up in ancient artwork, often seen floating over the soldiers marching off to be sacrificed or flying priests. But while the curanderos have heard of the Ulluchu, it is not something they use. They cannot describe the plant, and it has no place in their language.

Almost eight years later, however, Bussmann and Sharon have identified the Ulluchu while showing how the plant might have played a key role in human sacrifice. Not only does it appear the plant triggered hallucinations for priests, but it also helped get the blood flowing for those on the sacrificial altar.

And in a surprising twist, the discovery may have turned up modern medical therapies for some age-old health problems. "For the last 70 years people have been trying to identify this fruit but couldn't," said Bussmann, an ethnobotanist at the Missouri Botanical Garden. "And when our work started, I thought to myself, 'This is not going to be simple.'" To understand how Bussmann cracked the case of the Ulluchu, the story goes back to 1930. That's when a Peruvian archaeologist first noted the appearance of a comma-shaped fruit frequently shown in the artwork of the Moche, a agriculture-based culture that lived in northern Peru from A.D. 100 to 800.

The archaeologist dubbed the fruit Ulluchu, and scientists have been trying to identify it ever since. Cousins of the papaya and wild avocado are just some of theories that have been scientifically dismantled.

Bussmann became intrigued by the Ulluchu mystery while working at the University of Texas. And in 2001, he and Sharon began conducting fieldwork in northern Peru, home of the Moche. "We would go to these markets and people would say, 'We think we know what that is, but it's not being sold here,'" said Sharon, the retired director of the Phoebe A. Hearst Museum of Anthropology at the University of California-Berkley. "Well, one of the reasons it wasn't being used is because the Ulluchu seems to show up during sacrifices. And no one is being sacrificed anymore." They did find some evidence in the Quechua language, where Ulluchu roughly translates to "penis pepper."

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More on that later.

Still, Bussmann had to sort through more than a thousand botanical suspects in one of the most biodiverse spots in the world in hopes of singling out the Ulluchu.

Then a breakthrough.

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Archeological excavations at the ancient Moche city of Sipan and the tombs of Dos Cabezas unearthed actual desiccated remains of the fruit. And true to the Quechua translation, the plant indeed has a phallic shape.

"Rainer is a first-rate taxonomist," Sharon said. "He studied every physical characteristic of these plants until he was absolutely certain we had it."

Bussmann began to suspect their elusive plant had hallucinogenic properties. Remember the flying priests? One of them appears to be holding an instrument that Bussmann believes is snuff tube.

With it, priests might inhale ground Ulluchu seeds, get high, and then commence with the sacrifices, he deduced.

"So imagine you're a priest and it's your job to convince God to stop the rain," Bussmann said. "You need some pretty strong stuff."

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Bussmann began closing in on a genus of fairly common plants known as Guarea that are found throughout Peru's lowland forests.

He determined that the plants contain compounds that could cause hallucinations if the seeds were ingested. Another effect of eating those seeds would be elevated blood pressure.

Getting the blood to flow quickly would certainly aid in sacrifices, Bussmann thought. And it would explain why the soldiers about to be sacrificed appeared to have erections in the scenes that Moche drew.

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What might explain that physical reaction to pending death?

"That was what really got the bell ringing for me," Bussmann said.

When Bussmann compared specimens of Guarea kept in the garden's herbarium to drawings of the Ulluchu that were unearthed about a decade ago, he knew he had a match.

"When I saw the Guarea, I thought, 'That's pretty conspicuous looking.'"

In late March, Bussmann and Sharon published their findings in a scientific journal, identifying Guarea as the mystery plant, Ulluchu. So far, no one seems to be challenging the identification.

Bussmann, director of the garden's William L. Brown Center for Plant Genetic Resources, plans to further study the plant's chemistry and suspects it might have applications as a blood pressure and erectile dysfunction treatment.

Meanwhile, archaeologists continue to dig at Moche burial sites. Because of Bussmann and Sharon's discovery, they know a little more about human sacrifices, many of which occurred during times of extreme weather events and were meant to pacify the gods.

"When life gets unsettled, people find ways to cope with it," Bussmann said. "It all makes perfect sense now."

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Ulluchu in archaeological context.

A. Ulluchu fruit from cache at Sipán. After photograph by Christopher B. Donnan.

B. Ulluchu fruit from Dos Cabezas burial. After photograph by Donald McClelland.

C. Bone beads in form of Ulluchus fron Huaca de la Luna. After photograph by Donald McClelland.

D. Golden Ullucho bead. After photograph by Donald McClelland.

E. Spondylus shell bead in form of Ulluchu. After photograph by Donald McClelland.

F. Supernatural figure seated holding a gourd, possibly containing ground Ulluchu seeds with Ulluchus painted on headdress. Private collection. After photograph by Christopher B. Donnan, in McClelland

G. Anthropomorphized hawk runner carrying a snuff tube with Ulluchus on its belt and Ulluchu seeds floating above it. The Art Institute of Chicago. After drawing by Donna McClelland in McClelland

H. Ulluchu harvest. Note tree with opposite leaves and extracted seeds on bottom right. After McClelland Private collection.

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Mario Polia, Il sangue del condor. Sciamani delle Ande, Xenia, Milano 1997 http://it.wikipedia.org/wiki/Mario_Polia

CHAMANES DE LOS ANDES.-

Traduccion al español, muy necesaria, de "il sangue del condor. Sciamani delle Ande" de MARIO POLIA editado en Milano 1997.

Su lectura es una invitacion al conocimiento de la sabiduria y la vision religiosa de los chamanes andinos del norte del Peru.

Describe con sutileza y sensibilidad literaria, el camino de su viaje al alma secreta de los campesinos y artesanos "maestros adivinos". Como paciente y aprendiz de chaman, la etiqueta de "gringo" dejo paso al reconocimiento respetuoso del nuevo maestro. Fueron la sinceridad y la constancia con las que acepto cada prueba y su autentico amor por la cultura y las comunidades del Ande lo que hizo que los maestros adivinos lo aceptaran.

Mario Polia nos brinda la etnografia de sus casi veinte años como testigo y protagonista de los ritos iniciaticos, terapeuticos y adivinatorios, en los cuales se emplea el cactus psicotropico achuma o sampedro. Renunciando al estilo academico, hablando en primera persona, nos introduce en el cosmos que preside el acto curativo: recrea el animo de aquel universo informado por la idea de que todo tiene un "alma" y las cosas son simbolos de fuerzas espirituales que actuan detras de sus manifestaciones materiales. Nos muestra como es que la medicina tradicional cura, a traves de que metodos y en que regiones de la subjetividad humana actua el ritual, la palabra y la sustancia curativa. Por el sabemos como es que pacientes y maestros de los Andes del norte peruano y el sur de Ecuador consideran la "salud" y la "enfermedad" o los remedios.

POLIA, MARIO, La sangre del Condor. Chamanes de los Andes. 266 p., ilust. a color, 23 x 15 cm. Lima, Fondo Editorial del Congreso del Peru. 2001.

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http://www.ethnobiomed.com/content/5/1/8/

Gli allucinogeni nel mito. Racconti sull'origine delle piante psicoattive

it.scribd.com › Research › Science -  Mario Polia ha recentemente raccolro alcuni miti presso i curanderos peruviani.

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http://www.ethnobiomed.com/content/5/1/8/

Solving an Archeological Mystery

Left to right: "Hawk Runner" with fruits on belt and floating fruits; harvest of the fruit; Mythical figure holding mortar and pestle with fruits on headdress.

Identification of the fruits and their importance in ritual was a mystery until herbarium specimens were used to identify them. Once identified, their known medicinal properties explained how they were probably used to induce trances when inhaled and kill sacrificial victims when ingested.

Below, two of the Herbarium specimens used to identify the mysterious fruit:

With permission of Rainer Bussmann.  Drawings from “Naming a Phantom--the quest to find the identity of Ulluchu, an unidentified ceremonial plant of the Moche culture in northern Peru,” by Rainer Bussmann and Douglas Sharon.

https://www.stlbeacon.org/#!/content/22229/missouri_botanical_gardens_ethnobotany_programs_preserve


Escrito por

malcolmallison

Biólogo desde hace más de treinta años, desde la época en que aún los biólogos no eran empleados de los abogados ambientalistas. Actualmente preocupado ...alarmado en realidad, por el LESIVO TRATADO DE (DES)INTEGRACIÓN ENERGÉTICA CON BRASIL ... que a casi ning


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